Flåttkonferanse i Chicago
Flåttsenteret deltok nylig på ICLB – en av verdens største og viktigste konferanser innen flåttforskning, arrangert i år i Chicago. Konferansen samlet ledende forskere, klinikere og fagmiljøer fra hele verden, og ga oss en unik mulighet til å presentere vårt arbeid, utveksle erfaringer og knytte nye kontakter. Flåttsenteret bidro med tre postere, som ble godt mottatt og skapte interessante diskusjoner. Samtidig ble det klart at forskningssamarbeid kan begrenses av politikk: For første gang i konferansens historie fikk representanter fra CDC (Centers for Disease Control and Prevention) – USAs folkehelseinstitutt, tilsvarende FHI i Norge – ikke lov til å delta. Årsaken var restriksjoner innført av Trump-administrasjonen. Dette er en urovekkende utvikling, og et eksempel på hvordan politiske rammer kan hindre den åpne vitenskapelige dialogen som er avgjørende for folkehelsen.
FlåttsenteretNULL